Athlisi Blog

all about WELLNESS

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΠΟΤΑ,ΧΡΗΣΙΜΑ Η ΟΧΙ?

Basketball_hydrationΗ σχέση μεταξύ απώλειας υγρών και αθλητικής απόδοσης διαπιστώθηκε πρώτη φορά από τον διάσημο Πορτογάλο μαραθωνοδρόμο Lazaro, ο οποίος παρατήρησε ότι όσο πιο πολλά υγρά έχανε με την εφίδρωση κατά τη διάρκεια του Μαραθωνίου, τόσο μειωνόταν η απόδοσή του. Στην Ολυμπιάδα της Στοκχόλμης το 1912, ο Lazaro προσπάθησε και κατάφερε να σταματήσει την αφυδάτωση εξ αιτίας της εφίδρωσης, επικαλύπτοντας το σώμα του με μια παχύρρευστη αδιάβροχη κρέμα. Αυτή όμως η «τεχνητή» μείωση της εφίδρωσης απέβη μοιραία για τον Lazaro, αφού λίγο μετά τον τερματισμό του στο αγώνισμα του μαραθωνίου πέθανε από θερμοπληξία, μένοντας έτσι στην ιστορία ως ένας από τους δύο αθλητές που έχουν πεθάνει κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων. 

Η εφίδρωση και η εξάτμιση του ιδρώτα είναι αλληλένδετες διαδικασίες του ανθρώπινου οργανισμού, οι οποίες έχουν ως κοινό στόχο τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της άσκησης σε θερμό περιβάλλον. Η μείωση των διαδικασιών αυτών με τεχνητά μέσα (όπως η κρεμά που χρησιμοποίησε ο Lazaro) μπορεί να επιφέρει σοβαρά προβλήματα στην υγεία του ανθρώπου, οδηγώντας ακόμα και στο θάνατο. Από την άλλη όμως, η μείωση των υγρών του σώματος κατά 1% του σωματικού βάρους, η οποία είναι δυνατόν να προκληθεί από εφίδρωση μέσα σε 20 λεπτά έντονης άσκησης σε θερμό περιβάλλον, μπορεί επίσης να επιφέρει διαταραχές στο καρδιαγγειακό σύστημα, οδηγώντας σε σημαντική μείωση της αθλητικής απόδοσης και πιθανόν σε θερμικές διαταραχές.

Κατά την εφίδρωση, ταυτόχρονα με την απώλεια υγρών προκαλείται και απώλεια ηλεκτρολυτών με σημαντικότερη την απώλεια νάτριου. Και η διαταραχή στους ηλεκτρολύτες μπορεί να επιφέρει μείωση της αποδοτικότητας, αλλά και σοβαρά προβλήματα υγείας, εξ αιτίας της αρνητικής επίδρασής της στη λειτουργία των κυττάρων και των οργάνων του ανθρώπου.

Συνάμα, κατά τη διάρκεια της άσκησης εκτός από την προαναφερθείσα απώλεια υγρών και ηλεκτρολυτών, έχουμε και σημαντική απώλεια υδατανθράκων, οι οποίοι είναι η αγαπημένη καύσιμη ύλη των μυώνων. Τα αποθέματα των υδατανθράκων στον ανθρώπινο οργανισμό είναι σχετικά μικρά, και έτσι η μείωση των αποθεμάτων τους οδηγεί σε κόπωση με αποτέλεσμα την καταναγκαστική διακοπή της άσκησης ή την μείωση της έντασης.

Συνοψίζοντας, τα τρία στοιχεία, που μπορούν να μειώσουν την αθλητική απόδοση και να προκαλέσουν σοβαρές βλάβες στην υγεία των ασκουμένων, είναι η αφυδάτωση, η μείωση των αποθεμάτων υδατανθράκων και η ανισορροπία ηλεκτρολυτών. Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η ιδέα και η ανάγκη αναπλήρωσης αυτών των στοιχείων μέσω των αθλητικών ποτών, γνωστών και ως sport drinks.

Το ερώτημα που προκύπτει συνήθως είναι το εξής:
Ενδείκνυται πράγματι η κατανάλωση αθλητικών ποτών και αν ναι ποιο είναι το ιδανικό αθλητικό ποτό;
Εξαρτάται. Σύμφωνα με το Αμερικάνικο Κολέγιο Αθλητιατρικής (American College of Sports Medicine) όταν η άσκηση διαρκεί λιγότερο από 1 ώρα η κατάποση αθλητικών υγρών δεν προσφέρει κανένα πλεονέκτημα σε σχέση με την πρόσληψη νερού. Η κατανάλωση αθλητικών ποτών κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι πλεονεκτικότερη του νερού μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) όταν η διάρκεια της άσκησης ξεπερνά τη 1 ώρα, β) όταν μετά το τέλος της άσκησης ακολουθεί επόμενη άσκηση σε μικρό χρονικό διάστημα (π.χ. πρωινή και απογευματινή προπόνηση ή προκριματικοί και τελικοί αγώνες), γ) όταν η άσκηση ξεκινά με μειωμένα τα αποθέματα υδατανθράκων ή ηλεκτρολυτών.

Aυτό το άρθρο προέρχεται από το:ALL ABOUT BASKETBALL COACH

blog για Προπονητές Μπάσκετ και οχι μονο
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Information

This entry was posted on Νοέμβριος 3, 2010 by in ΔΙΑΤΡΟΦΗ.

Πλοήγηση

ΚΡΙΝΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Νοέμβριος 2010
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Οκτ.   Δεκ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε όλες τις νέες αναρτήσεις μας στο email σας! Μην ξεχάσετε να επιβεβαιώσετε την εγγραφή σας, μπαίνοντας στα email σας!
Γράψτε το email σας:

Μαζί με 16 ακόμα followers

Αρέσει σε %d bloggers: