ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ: ΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΠΟΛΛΟΥΣ! ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΑ;

Posted: Φεβρουαρίου 10, 2011 in FITNESS, ΔΙΑΤΡΟΦΗ, ΥΓΕΙΑ
Ετικέτες:, , , , ,

ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ;
Δυσκοιλιότητα καθορίζεται η κατάσταση η οποία προέρχεται από μειωμένη συχνότητα αφόδευσης, ανεπαρκή ποσότητα κοπράνων ή παραγωγή σκληρών και στεγνών κοπράνων.
Η δυσκοιλιότητα όταν παρατείνεται επιβάλλει ιατρική διερεύνηση, διότι ενδέχεται να οφείλεται σε παθολογικά νοσήματα του οργανισμού ή του εντέρου, που εμποδίζουν την ομαλή δίοδο των κοπράνων από το έντερο.
ΠΟΙΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ;
Παθήσεις του θυρεοειδούς, εγκεφαλικά νοσήματα όπως η νόσος του Parkinson , νεφρικά νοσήματα, μεταβολικές διαταραχές όπως η υποκαλιαιμία και η υπερασβεστιαιμία, νοσήματα όπως ο διαβήτης και ο υποθυρεοειδισμός προκαλούν αντανακλαστική δυσλειτουργία του εντέρου.
Όμως υπάρχουν και τοπικές ανωμαλίες που εμποδίζουν την διέλευση των κοπράνων όπως ο καρκίνος του εντέρου, οι ραγάδες, τα αποστήματα, η ισχαιμία του εντέρου, η ορθοκήλη, η πρόπτωση του ορθού κ.α. Η δυσκοιλιότητα μπορεί να οφείλεται και σε φάρμακα, όπως διουρητικά, αντιυπερτασικά, φάρμακα για τα οστά, αρθριτικά νευρολογικά φάρμακα και άλλα. Όταν δεν ανεβρεθεί οργανική βλάβη τότε πρόκειται για λειτουργική δυσκοιλιότητα.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑΣ
— Καθημερινή άσκηση για να τονωθούν οι κοιλιακοί μυς
— Λήψη μεγάλης ποσότητας νερού (8-10 ποτήρια ημερησίως).
— Επιβάλλεται η λήψη άπεπτων φυτικών ινών που αυτά επιτυγχάνεται με κατανάλωση πιτυρούχων δημητριακών, όσπριων και ξηρών καρπών με την φλούδα και ιδιαίτερα φρούτων και λαχανικών.
— Τα δυσκοίλια άτομα πρέπει να ενθαρρύνονται ώστε να παίρνουν ακατέργαστο πίτυρο με το πρωινό τους.
— Οπωσδήποτε το καθημερινό μενού πρέπει να περιέχει 2-3 σαλάτες και 2-3 φρούτα κατανεμημένα μέσα στην ημέρα.
— Αποφυγή άγχους – στρες που θεωρούνται βασικές αιτίες δυσκοιλιότητας.
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑΣ
— Φυτικές ίνες
Είναι απαραίτητες για την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος, καθώς βοηθούν στην αποκατάσταση της εντερικής λειτουργίας. Καταναλώνετε καθημερινά τροφές πλούσιες σε διαλυτές (όπως μήλα, καρότα, φράουλες, εσπεριδοειδή, όσπρια, βρώμη), οι οποίες φαίνεται να συμβάλλουν μερικώς στην αντιμετώπιση του προβλήματος και κυρίως αδιάλυτες φυτικές ίνες (όπως δημητριακά ολικής άλεσης, λαχανικά, σιτάρι, δαμάσκηνα και άλλα φρούτα).
Σε περιόδους που το πρόβλημα ης δυσκοιλιότητας είναι έντονο, καθιερώστε τα δημητριακά τύπου all bran ή αντίστοιχα μπάρες με δημητριακά ολικής άλεσης στο πρωινό σας, όσπρια τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα και 6-8 μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως.
— Υγρά
Μεταφέρουν τις άχρηστες ουσίες και κάνουν τα κόπρανα πιο μαλακά. Παράλληλα ενισχύουν την κινητικότητα του εντέρου, βοηθώντας το να κάνει περισταλτικές κινήσεις, ενεργοποιώντας έτσι την κένωση. Ο καφές, τα αναψυκτικά με καφεΐνη και το τσάι επιτείνουν την εντερική κινητικότητα. Να θυμάστε ότι το σώμα μας χρειάζεται περίπου 2-2,5 λίτρα υγρών ημερησίως.
— Μέλι
Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η περιεκτικότητά του σε πρεβιοτικά (ολιγοσακχαρίτες και ινουλίνη) συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Για να επωφεληθείτε από τις ευεργετικές του ιδιότητες, πίνετε κάθε πρωί ένα ποτήρι ζεστό (σχεδόν καυτό) νερό στο οποίο θα έχετε προσθέσει μισή κουταλιά του γλυκού μέλι.
— Βασιλικός
Είναι ευεργετικός ενάντια σε όλες τις παθήσεις του γαστρεντερικού συστήματος, γιατί περιέχει φλαβονοειδή και αιθέρια έλαια που φαίνεται να ενεργοποιούν την κινητικότητα του εντέρου. Φτιάξτε ένα θεραπευτικό ρόφημα, κόβοντας μερικά φρέσκα φύλλα βασιλικού σε μικρά κομμάτια και προσθέτοντάς τα σε ένα φλιτζάνι με ζεστό νερό. Πίνετε το μίγμα μετά από κάθε γεύμα. Εναλλακτικά, καταναλώστε μερικά τρυφερά φρέσκα φύλλα του με λίγο λάδι.
— Λάδι
Το ελαιόλαδο συμμετέχει στην καλή υγεία του εντέρου. Μην παραλείπετε το λάδι στο διαιτολόγιό σας, ακόμα και αν κάνετε κάποια δίαιτα για απώλεια βάρους. Προσθέστε τουλάχιστον μια κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο στη σαλάτα σας και θα εξασφαλίσετε την καλή εντερική λειτουργία.
— Γιαούρτι
Το γιαούρτι και ακόμα περισσότερο το ξυνόγαλο, περιέχουν προβιοτικούς οργανισμούς (κυρίως bifido βακτήρια και λακτοβάκιλλους) που συμμετέχουν καθοριστικά στη διατήρησης της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας. Συνδυάστε το με λίγο μέλι και ωμά αμύγδαλα ή με δημητριακά ολικής άλεσης και θα σύντομα θα νιώσετε βελτίωση.
TIPS ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑΣ
— Λιναρόσπορος
Ο λιναρόσπορος και το λάδι που προκύπτει από την έκθλιψή του -το λιναρέλαιο- έχουν σημαντικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Ο λιναρόσπορος έχει μια ελαφρά γλυκιά γεύση. Περιέχει μια πολύτιμη ομάδα ουσιών που είναι γνωστές ως λίγκνανς, που υπάρχουν και σε άλλα προϊόντα της φύσης, αλλά στον λιναρόσπορο τουλάχιστον 80 φορές περισσότερες.
Ρόλος
Οι σπόροι του λιναριού και το λάδι τους είναι πλούσιες φυσικές πηγές ω-3 λιπαρών οξέων και αντιοξειδωτικών ουσιών.
Περιέχουν επίσης κάποια φυτοοιστρογόνα, που προλαμβάνουν τον καρκίνο ή καθυστερούν την εξέλιξή του, προστατεύουν την καρδιά, μειώνουν τη χοληστερίνη και ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.
Έχουν επίσης υψηλή περιεκτικότητα ινών, που προστατεύουν τον οργανισμό από καρκίνους των εντέρων. Βοηθούν έτσι στη δυσκοιλιότητα (10-20 γρ. λιναρόσπορος ή μία κουταλιά λιναρέλαιο στο σάντουιτς), αλλά και άλλες πολλές παθήσεις.
Χρήση
Ο σπόρος λιναρόσπορος μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε σαλάτες, σε δημητριακά προγεύματος και σε ειδικά παρασκευασμένα πολύσπορα ψωμιά. Χρησιμοποιείται ως ρόφημα αλλά και στις σαλάτες, τα μαγειρεμένα λαχανικά, ακόμα και στις σούπες.

Πηγές
Σολομός, πέστροφα, ρέγκα, τόνος, σαρδέλες, σκουμπρί, λιναρόσπορος, σπανάκι, αντράκλα, συμπληρώματα ιχθυελαίου είναι πλούσιες πηγές ω3 λιπαρών οξέων.
— Φρέσκα ή αποξηραμένα φρούτα
Τα αποξηραμένα φρούτα έχουν πολύ υψηλή συγκέντρωση φυτικών ινών, απαραίτητων για την καλύτερη λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος.
Επιπρόσθετα, πολλά αποξηραμένα φρούτα έχουν υψηλές συγκεντρώσεις σε σίδηρο, σελήνιο και κάλιο, θρεπτικά συστατικά που έχουν να κάνουν κυρίως με καλύτερη αιματολογική και μυική υγεία και λειτουργία. Ιδιαίτερα οι σταφίδες συστήνονται συχνά σε άτομα που πάσχουν από αναιμία.
Τέλος, τα αποξηραμένα φρούτα είναι θρεπτικότερα σε σχέση με άλλα γλυκίσματα και προϊόντα με αυξημένη περιεκτικότητα σε λιπαρά και ζάχαρη.
— Γλυκομαννάνη
Η γλυκομαννάνη, είναι πολύτιμος σύμμαχος στην υγεία μας, διατηρεί την καλή εντερική λειτουργία, προλαμβάνει και αντιμετωπίζει τη δυσκοιλιότητα.
Η γλυκομαννάνη είναι μια διαλυτή φυτική ίνα που δεσμεύει μεγαλύτερη ποσότητα νερού (100 έως 200 φορές το βάρος της) από άλλες, πιο παραδοσιακές ίνες. Όταν λαμβάνεται τακτικά, έχει αποδειχθεί ότι βοηθά τη διατήρηση της ομαλής λειτουργίας του εντέρου διατηρώντας το ‘τακτικό’ κάθε μέρα, μειώνοντας πολλές φορές την ανάγκη για χρήση φαρμάκων κατά της δυσκοιλιότητας, αλλά επίσης οδηγεί σε μια σημαντική βελτίωση των συμπτωμάτων, που συνοδεύουν συχνά τη δυσκοιλιότητα.
Η επιπρόσθετη πρεβιοτική δράση διεγείρει την αύξηση των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο, βελτιώνοντας την πέψη και την κινητικότητα του εντέρου, με αποτέλεσμα τη διατήρηση της ομαλής εντερικής δραστηριότητας.
Διαιτολόγιο Δυσκοίλιου
Το διαιτολόγιο του δυσκοίλιου ατόμου θα πρέπει να περιέχει καθημερινά:

α) Απαραιτήτως μια μεγάλη πράσινη ωμή σαλάτα ή λαχανικά με μακρές φυτικές ίνες (πράσινα λαχανικά, λάχανο, λαχανίδα, σέλινο ή χορταρικά).

β) Άφθονα φρούτα που πρέπει να τρώγονται πλήρη δηλαδή με το φλούδι τους και όχι αποφλοιωμένα ή υπό μορφή χυμών. Τα ακτινίδια θεωρούνται ένα φρούτο με

άριστα αποτελέσματα στην καταπολέμηση , με φυσικά μέσα της δυσκοιλιότητας.

γ) Κομπόστα από δαμάσκηνο, βερίκοκο ή σύκο ή αποξηραμένα φρούτα (βερίκοκα, δαμάσκηνα, σύκα, χουρμάδες).

δ) Ψωμί και αλευρώδη από πιτυρούχο αλεύρι δηλαδή από σιτάρι ολικής αλέσεως.

ε) Λήψη άφθονων υγρών ημερησίως σε ποσότητες που πρέπει να φθάνουν τα 2,5 – 3 λίτρα.
ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ….
— Η κατάλληλη διατροφική συμπεριφορά μπορεί να συμβάλει στην καλή λειτουργία του εντέρου.
— Η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες, σε συνδυασμό με επαρκή λήψη υγρών, τακτική σωματική άσκηση και μείωση του στρες είναι οι βασικοί παράγοντες στην πρόληψη αλλά και την καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας.
— Εάν, κάποιος θέλει να είναι σίγουρος ότι η ημερήσια πρόσληψη του σε ίνες είναι επαρκής, ένα συμπλήρωμα διατροφής με διαλυτές φυτικές ίνες που περιέχει γλυκομαννάνη, συνιστάται.

About these ads

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s