Athlisi Blog

all about WELLNESS

ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΦΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ –ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ


(Πόσοι από εμάς πέρα από την ηλικία ανάπτυξης της βάδισης γνωρίζουμε τις ευαίσθητες ηλικίες που αποτελούν ορόσημα ανάπτυξης σύνθετων κινητικών, κιναισθητικών και άλλων δεξιοτήτων. Καταλαβαίνουμε όμως την πολλαπλή σημασία αυτών, αν αναλογισθούμε πως πχ οι δεξιότητες σωστού προσανατολισμού στο χώρο, σταδιακά θα οδηγήσουν το παιδί στο σωστό προσανατολισμό στο χαρτί, εξασφαλίζοντας ένα άνετο εισητήριο στη γραφή και στην αποφυγή μαθησιακών δυσκολιών. Ακόμα ο συντονισμός των κινήσεων μας, η ταχύτητα και η ευελιξία πέρα από μια υγιή ζωή θα διευκολύνουν τη συμμετοχή του παιδιού στην ομάδα. Αισθητηριακά επίσης έχει διαπιστωθεί ότι ελλείματα ρυθμού, ισορροπίας κα. σχετίζονται με την κατοπινή εμφάνιση δυσκολιών οργάνωσης της πνευματικής δραστηριότητας και τη διάσπαση της προσοχής. Είναι σημαντικό να μην ξεχνούμε ότι ο νους κατοικεί στο σώμα και το σώμα μας είναι αυτό που παρέχει τα κατάλληλα εργαλεία για να αντιλαμβανόμαστε, να αποθηκεύουμε πληροφορίες και εντέλη να εκτελούμε ενέργειες).
ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΦΑΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ –ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Ο σημερινός καθιστικός τρόπος ζωής , η υποκινητικότητα, η παχυσαρκία, απειλούν πλέον όχι μόνο τους ενήλικες, αλλά και τα παιδιά! Αρκετοί γονείς μπροστά σε αυτόν τον κίνδυνο, προσπαθούν να στρέψουν τα παιδιά σε έναν πιο υγιή τρόπο ζωής, δίνοντας μεγάλη σημασία στην διατροφή τους αλλά και στην αύξηση της δραστηριότητάς τους. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσουν τα παιδιά τους μία δραστηριότητα ή ένα άθλημα.
Σαφώς η έναρξη αυτή θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο βιολογικό, διανοητικό και φυσικά κινητικό επίπεδο των παιδιών. Αυτό προϋποθέτει βασικές γνώσεις σχετικά με την πορεία ανάπτυξης, με τα ατομικά δεδομένα, αλλά και με τις ευαίσθητες φάσεις του κάθε παιδιού. Λέγοντας ευαίσθητες φάσεις εννοούμε περιορισμένες χρονικά περιόδους κατά την ανάπτυξη του ατόμου, κατά τις οποίες αντιδρά πιο έντονα σε συγκεκριμένα ερεθίσματα από το περιβάλλον, σε αντίθεση με άλλες χρονικές φάσεις ανάπτυξης, κατά τις οποίες είναι λιγότερο προσαρμόσιμο.

Τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού σε σχέση με την ηλικία είναι τα εξής 5:

1. ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 3-6 ΕΤΩΝ
2. ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Α 7-10/11 ΕΤΩΝ
3. ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Β 10-12/13 ΕΤΩΝ
4. ΠΡΟΕΦΗΒΕΙΑ 11-14/15
5. ΕΦΗΒΕΙΑ 13-18/19

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν να αναλύουμε τις ευαίσθητες φάσεις ανάπτυξης των βασικών κινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων σε σχέση με τα παραπάνω στάδια ανάπτυξης:

q ΤΑΧΥΤΗΤΑ ————– β΄ παιδική ηλικία εώς προεφηβεία (κορύφωση 7-12 ετών)
q ΤΑΧΥΔΥΝΑΜΗ——— από την β΄ παιδική ηλικία (10-12/13 ετών)
q ΜΕΓΙΣΤΗ ΔΥΝΑΜΗ—- από την προεφηβεία (κορύφωση 12-15 ετών)
q ΑΕΡΟΒΙΑ ΑΝΤΟΧΗ—– δεν υπάρχει ευαίσθητη φάση(έναρξη από 7-10 ετών)
q ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΑΝΤΟΧΗ- από την προεφηβεία(11-14/15 ετών)
q ΕΥΚΑΜΨΊΑ————— από την νηπιακή ηλικία (3-6 ετών)
q ΝΕΥΡΟΜΥΙΚΗ ΣΥΝΑΡΜΟΓΗ—νηπιακή ηλικία, α΄και β΄παιδική ηλικία( 3-12/13 ετών)
q ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ——- α΄και β΄παιδική ηλικία ,εφηβική ηλικία (7-10/11-18/19 ετών)

Όσον αφορά τις ψυχοκινητικές – συναρμοστικές ικανότητες (κατά τον MARTIN,1982) έχουμε τις εξής φάσεις:
q ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ 7-12 και 14-15
q ΑΙΣΘΗΣΗ ΧΩΡΟΥ 6-15
q ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΡΥΘΜΟΥ 6-13
q ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ 9-13
q ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗΣ 7-12 και 14-15

Μια τελευταία αναφορά θα κάνουμε και στον HIRTZ,1978, ο οποίος σε σχέση με τον προηγούμενο, ξεχωρίζει μαζί με την ηλικία και το φύλο, όσον αφορά τις συναρμοστικές ικανότητες στις 10 πρώτες τάξεις του σχολείου:

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
ΑΓΟΡΙΑ / ΚΟΡΙΤΣΙΑ
q ΚΙΝΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ 1-8 1-6
q ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ-ΟΠΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ 2-6 2-6
ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
q ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΡΥΘΜΟΥ 1-7 1-5
q ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ 1-9 1-9
q ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ 1-9 3-7

Τελειώνοντας θα ήταν καλό να αναφέρουμε κάποιες βασικές αρχές που δεν θα πρέπει να ξεχνιούνται από προπονητές και γονείς:
q Η προπόνηση στην παιδική ηλικία είναι μία περιεκτική προπόνηση γενικής ανάπτυξης με μικρές επιβαρύνσεις και μεγάλα διαλείμματα
q Στην προπόνηση αντοχής το βάρος να τοποθετείτε στην αερόβια και ελάχιστα στην αναερόβια αντοχή
q Όχι άσκοπες επιβαρύνσεις της σπονδυλικής στήλης. Προτιμότερες οι ασκήσεις με το βάρος του παιδιού
q Αρκετές διατατικές ασκήσεις, για να αποφύγουμε τραυματισμούς και μείωση ελαστικότητας των μυών
q Οι ασκήσεις να έχουν παιγνιώδη μορφή, για αυτό και ενδείκνυται η ομαδική προπόνηση

ΚΡΙΝΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ Α.Π.Θ.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.Προπονητική, Β΄έκδοση, Σπύρος Κέλλης, Θεσσαλονίκη 1988
2.Προπονητική, σημειώσεις, Σπύρος Κέλλης ,Θεσσαλονικη

http://plasis-world.blogspot.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΚΡΙΝΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

6945943635/2394033321

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ιανουαρίου 2012
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Δεκ.   Φεβ. »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε όλες τις νέες αναρτήσεις μας στο email σας! Μην ξεχάσετε να επιβεβαιώσετε την εγγραφή σας, μπαίνοντας στα email σας!
Γράψτε το email σας:

Μαζί με 16 ακόμα followers